On sale: BIDDINGHUIZEN Ticket kopen Informatie

Get ready

INGANGSNIVEAU

Kies je parcoursafstand!

Je hebt een goede basisconditie, zeg je? En je kunt zwemmen? BAM! Je hebt jouw nieuwe sportieve doel gevonden: Mud Masters! Bij Mud Masters bedwing je off road spectaculaire hindernissen en bepaal je zelf de afstand die je daarbij aflegt: 6, 12, 18 of 42 km.

Training

Word Mud Masters-proof met de juiste trainingsvormen!

Bijna IE-DER-EEN kan meedoen aan Mud Masters. Jij ook, echt waar! Je hoeft echt geen hardlooptrofeeën op de schouw te hebben staan en je hoeft er al helemaal niet uit te zien als de Hulk of Jerommeke. Met een goede basisconditie kom je bij Mud Masters al een heel eind! Door de verschillende afstanden van 6 tot 42 kilometer, is finishen bij Mud Masters voor iedereen een haalbaar doel.

Als Rambo in de speeltuin

Je kunt je op allerlei manieren klaarstomen voor jouw run. Of je nou hardloopt, voetbalt, jiujitsu’t of als Rambo tekeergaat in de speeltuin: Het draagt allemaal bij aan je Mud Masters-fitheid. Ga je voor een wat gerichtere training, kies dan bijvoorbeeld voor bootcamp of crossfit. De work-outs die je daar doet, vormen een goede voorbereiding op het geklim, geklauter, geren en gekruip op het Mud Masters-parcours.

Bootcamp

Bootcamp is een absolute aanrader. Het is gebaseerd op een militaire all-round fitness training. Je doet het in een groep, in de buitenlucht, en je wisselt conditietraining af met krachtoefeningen. De laatste doe je met je eigen lichaamsgewicht. Bij bootcamp beklim je heuvels, gebruik je de klimrekken van een speeltuin als optrekstang of is een parkbankje een perfecte tool op te drukken. Het voelt alsof je weer even mag buitenspelen… Net als in de Mud Masters-modder! Je zult merken dat je met bootcamp snel je krachtniveau verhoogt en dat je conditie per training vooruit gaat. En dat is nu net de combinatie die je nodig hebt voor het Mud Masters-parcours.


Crossfit

Crossfit is afwisselend en intensief. De circuittrainingen maken je all-round fit. Ook als beginner merk je al na een paar keer dat je vooruitgaat op het gebied van conditie, maar vooral ook qua kracht. Naast je eigen lichaamsgewicht gebruik je middelen als kettlebells, optrekstangen, zandzakken en stokken. Over stokken gesproken: Jezelf nu alvast inschrijven voor de eerstvolgende editie is een goede stok achter de deur om nu echt eens je stoute sportschoenen aan te trekken!

Blessurepreventie

Met de onderstaande tips zorg je ervoor dat je geen blessures, maar alleen mooie herinneringen voor het leven overhoudt aan je deelname aan Mud Masters.
Van het padje af

Bij Mud Masters ga je je wagen aan een ruig parcours, dus train ook op onverharde wegen. Daarmee kun je enkel- en knieblessures voorkomen. Bouw de duur en intensiteit geleidelijk op, zodat je spieren en gewrichten kunnen wennen aan een ander soort belasting.

Denk ook aan je bovenlichaam
Voorkom schouderblessures. Train functioneel voor de onderdelen die je tijdens Mud Masters tegenkomt en vergeet daarbij je bovenlichaam niet. Denk daarbij aan de Monkey Bars, waarbij je met je volledige lichaamsgewicht aan horizontale ladders hangt en naar de overkant moet klimmen (en genadeloos een nat pak haalt als je faalt!). Trainen geblazen dus.
Rek en strek

Rekken en strekken is nu misschien niet iets waar je reikhalzend naar uit kijkt, maar het helpt écht. Zeker als je meer dan 10 kilometer gaat lopen. Training verkort je spieren en daarmee loop je meer risico op blessures. Voor een goed resultaat houd je je rek- of strekpose 15 seconden vast.

Voeding
Zorg tijdens je trainingsperiode ook voor goede voeding en genoeg eiwitten voor je spieropbouw. Drink op de dag van deelname ruim vóór de start voldoende water. Je lichaam heeft tijd nodig om het op te nemen.
In de natuur

De natuur is natuurlijk geen klinische omgeving. Bestorm de hindernissen op ons parcours daarom met beleid. Zorg ervoor dat je geen water binnenkrijgt, spoel je na de run goed af en wees alert op eventuele open wonden. Maak deze zelf direct goed schoon, meld je bij één van onze EHBO-posten of ga naar je huisarts als je het niet vertrouwt.

Zwanger?
Wij raden zwangere vrouwen, of personen met een lage weerstand, af om deel te nemen.

GEAR UP & GET READY!

Het klinkt als een goedkoop verkooppraatje, maar het is echt zo: Een goede outfit is het halve werk. Maar wat verstaan we onder een goede outfit voor op een ruig hindernisparcours? We geven je graag advies!

Draag geen katoen!

Katoen wordt zwaar en blijft erg lang nat. Daarom is ons belangrijkste advies: Draag geen katoen!

De kleren maken de Mud Master

Onderkleding is de basis voor je outfit. Kies voor een thermoshirt. Deze shirts houden je lichaam warm na een duik in het water. Draag boven je thermoshirt een lichtgewicht T-shirt. Deze drijft vocht af, waardoor je lichaam droog blijft. Je benen bescherm je met een lange tight of een lange runningshort. Bij kou adviseren we je een muts te dragen. Via je hoofd verlies je namelijk veel lichaamswarmte.

Wie de schoen past…

Je hebt stevige, solide schoenen nodig die jou helpen bij de vele uitdagende hindernissen op het parcours. Trailrunningschoenen zijn hiervoor de beste keus. Deze hebben meer grip door de grove zool en bieden meer bescherming.

Underneath your clothes

Onderschat ‘m niet: De sportbeha! Het juiste model vinden is belangrijk en een kwestie van maatwerk. Stap eens binnen bij een sportwinkel en laat je adviseren.